فروردین ۱۸, ۱۴۰۳

گزارش خبرگزاری سرمایه فردا از خانه خلاق و نوآوری آفتاب

خبر گزاری سرمایه فردا : منشأ شناسنامه دار کردن صنایع دستی در خانه خلاق آفتاب؛

خانه های خلاق با هدف ایجاد بازار راه اندازی شدند


در تور رسانه ای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از خانه خلاق، ستار کیان پور مدیر نخستین خانه خلاق کشور با اشاره به اینکه فلسفه تشکیل خانه خلاق ایجاد کارآفرینی است، گفت: در سال های گذشته دستگاه های مختلفی برای ایجاد خلاقیت اقداماتی انجام دادند اما خروجی مناسبی نداشت زیرا اقدام آنها از طریق تسهیلات بود و همین مسأله منجر می شد یک بیکار تبدیل به بدهکار شود.
او با تاکید بر اینکه خانه های خلاق در ابتدا قرار بود همه خدمات پارک های علمی و فناوری را بدهند، افزود: از آنجایی که مهمترین مشکل پارک ها نداشتن بازار است قرار شد که خانه های خلاق که خصوصی هم هستند وارد فضای بازار و فروش شوند و به زنجیره تولید اضافه شود.
کیان پور با تاکید بر اینکه فعالیت این خانه خلاق آفتاب از سال ۹۹ آغاز شد، تصریح کرد: در ابتدای فعالیت توافقنامه ای با میراث فرهنگی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا شد اما طرف های توافق به تعهدات خود عمل نکردند به همین دلیل تلاش کردیم بازنگری انجام دهیم.
او با بیان اینکه شعاری که برای خانه خلاق آفتاب استفاده کردیم آینده روشن است، گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد اشتغال خانگی در صنایع دستی است که بسیار پربازده است. از طرف دیگر سرمایه مورد نیاز برای آن ۴۰ میلیون تومان است در حالی که ایجاد هر شغل در بخش صنعت به یک میلیارد تومان نیاز است.
او با اشاره به اینکه ۲۵۹ صنایع دستی در ایران وجود دارد که نصف صنایع دستی جهان است، گفت: گردش مالی صنایع دستی در دنیا ۷۲۲ میلیارد دلار است در حالی که سهم ایران از این بازار ۳۰۰ میلیون دلار است.
کیان پور با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ در بیش از ۲۰ حوزه صنایع دستی که مزیت داشتیم جشنواره ای برگزار کردیم، اظهار کرد: برای نخستین بار در کشور به نفرات برتر ۵۲ جایزه ۲۰ میلیون تومانی اهدا شد.
او با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات محصولات صنایع دستی ضعف در بسته بندی است، اظهار کرد: به همین دلیل جلساتی را برای راه اندازی یک طرح ملی برای طراحی و بسته بندی آغاز کردیم که ناتمام ماند. طرح دیگری که در خانه خلاق آفتاب تدوین و ارائه شد شناسنامه دار کردن صنایع دستی با سه عنوان آثار فاخر ، آثار صادراتی و آثار تجاری انجام می شود.
او با اشاره به اینکه اقداماتی در زمینه گردشگری انجام داده ایم، گفت: طرح ملی گردشگری خوراک را با همکاری میراث فرهنگی، ۵ دانشگاه و معاونت علمی و فناوری را ارئه کردیم اما تاکنون نتوانستیم از این محل درآمدزایی کنیم به همین دلیل موضوع شناسنامه دار کردن خوراک ایرانی را آغاز کردیم.

انتهای پیام/

https://sarmayefarda.ir/?p=12102

تصاویر خبر