دی ۲۶, ۱۳۹۷

گامی دیگر برای رسیدن به اصفهان ۲۰۲۰

گامی دیگر برای رسیدن به اصفهان ۲۰۲۰

تحقق یکی دیگر از سیاست های شورای سیاستگذاری توسعه پایدار گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان

اصفهان، میدان نقش جهان، مسجد امام، مدرسه علمیه ناصریه:

گپ و گفت‌ با گردشگران خارجی، معرفی اسلام ناب و فرهنگ ایرانی.

نشست خبری معاون تهذیب و تبلیغ مرکز علمیه اصفهان و اصحاب رسانه باهدف اطلاع رسانی از برنامه ها و فعالیت های مدرسه علمیه ناصریه اصفهان واقع در مسجد امام اصفهان در رابطه با تبلیغ توریسم گردشگری اسلامی در دفتر این مدرسه علمیه برگزار شد.

مدیر مدرسه علمیه ناصریه در این نشست خبری با تاکید بر معرفی اسلام ناب محمدی به گردشگران خارجی و استفاده از ظرفیت‌های مکان‌هایی همچون مدرسه علمیه ناصریه اظهار کرد: مدرسه علمیه ناصریه در جوار مسجد امام اصفهان چند سالی است در اختیار مجموعه دفتر تبلیغ و ارتباط بین‌الملل معاونت تذهیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان قرارگرفته که محوریت فعالیت‌های این مدرسه، گردشگری مذهبی و اسلامی است که به معرفی اسلام ناب می‌پردازد چراکه این مکان فرصت مناسبی برای رساندن پیام اسلام ناب به گردشگران خارجی است.

حجت‌الاسلام سید محسن اخوان تصریح کرد: در کشور چندین مکان با چنین ظرفیتی وجود دارد که خیلی به آن پرداخته نمی‌شود که برای نمونه می‌توان به مسجد آقابزرگ کاشان اشاره کرد.

وی اذعان داشت: از دیگر فعالیت‌های این مجموعه می‌توان به گردشگری فرهنگی با محوریت آشنایی فرهنگ ملت‌ها، گردشگری سلامت که در آن به مواردی همچون پذیرایی سنتی و ایستگاه‌های صلواتی به مناسبت‌های گوناگون و همچنین گردشگری کودک و خانواده و غیره می‌توان اشاره کرد.

در ادامه جلسه، حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی با بیان اهداف این مجموعه در رشد توریست مذهبی ابراز داشت: مدرسه ناصریه تقریباً تنها جایی در کشور است که به‌صورت دائمی میزبان توریست‌های خارجی با حضور طلبه‌ها و مبلغین مسلط به زبان‌های خارجی است.

معاون تهذیب و تبلیغ مرکز علمیه اصفهان با اشاره به اهداف این مجموعه ادامه داد: هدف کوتاه‌مدت مجموعه در مدرسه ناصریه ایجاد نگرش صحیح به آموزه‌های اسلامی ایرانی در مقابل هجمه‌های واردشده با ارتباط و گفت‌وگوی دوسویه است.

وی افزود: هدف دوم این مجموعه، عمق‌بخشی به دانسته‌های توریست‌ها نسبت به اسلام و ایران است که در این راستا هرروز کلاس‌هایی باهدف آشنایی با اسلام و محتوای فرهنگ ایرانی برگزار می‌شود که این امر باعث ایجاد باور صحیح و عمیق نسبت به ایران و اسلام خواهد شد.

مؤمنی سومین هدف را از اهداف بلندمدت مجموعه دانست و بیان کرد: سومین هدف از این فعالیت‌ها ایجاد ارتباط با مراکز علمی خارج از کشوری که دارای کرسی‌های اسلام‌شناسی و شیعه شناسی هستند بر مبنای گفت‌وگوی عالمانه است.

معاون تهذیب و تبلیغ مرکز علمیه اصفهان با اشاره به سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور در حوزه رشد گردشگران داخلی و خارجی خاطرنشان کرد: سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور سهم ایران از گردشگری را ۱٫۵ درصد معادل ۲۰ میلیون نفر تعیین کرده که امروز از این عدد فاصله زیادی داریم و نیازمند همکاری ادارات و سازمان‌های مختلف در جهت توسعه گردشگری مذهبی هستیم.

وی در ادامه گفت: محتوای گفت‌وگوهای ما با گردشگران بیشتر آداب و آموزه‌های اسلامی، شیعه، ایران و تاریخ ایران و همچنین توجه به آداب مشترک فرهنگ‌های مختلف بر مبنای صداقت و راستی است.

مؤمنی متذکر شد: نتیجه این گفت‌وگوها باید به‌جایی برسد که دنیا بداند آموزه‌های اسلام ناب با تندروی‌هایی مانند داعش مخالف بوده و با دیگر ادیان ارتباط خوبی دارد.
معاون تهذیب و تبلیغ مرکز علمیه استان اصفهان افزود: با توجه به این‌که کشور ما در مقایسه با کشورهای دیگر در بحث گردشگری ضعیف است، باید در سطح کشور و همچنین شهر اصفهان امکانات لازم برای رشد توریسم فراهم شود.

وی یادآور شد: در سال ۹۶ در مدرسه ناصریه با حدود ۲۰ هزار نفر گردشگر از کشورهای مختلف گفت‌وگو شد که این عدد در ۵ ماه اول سال جاری ۱۰ هزار نفر بوده است که نشان می‌دهد اصفهان می‌تواند قطب توریسم مذهبی کشور باشد.

مؤمنی در خصوص اعزام مبلغ از طرف مدرسه ناصریه به دیگر کشورها بیان داشت: با توجه به شرایط فعلی، مدرسه ناصریه امکان اعزام مبلغ به خارج از کشور را ندارد اما به‌صورت موردی و بنا بر درخواست آن‌ها این اتفاق خواهد افتاد و در صورت حضور در ایران و درخواست مبلغ، حتماً استقبال خواهد شد.

معاون تهذیب و تبلیغ مرکز علمیه استان اصفهان در پایان با اشاره به حضور قابل‌توجه کشیش‌های خارجی در مدرسه علمیه ناصریه و گفت‌وگو با مبلغان دینی گفت: نکته قابل‌توجه مراجعه کشیش‌های خارجی به این مجموعه و گفت‌وگو با مبلغان ما است البته ما به دنبال مسلمان کردن آن‌ها نیستیم چراکه موضع‌گیری خواهند کرد بلکه قصد معرفی اسلام و ایران و رفع هجمه‌های دشمنان را داریم.

و در پایان حجت‌الاسلام محمد زمانی به ارائه آمار گفتگوهای این مرکز با توریست‌های خارجی پرداخت و اظهار داشت: میزان رشد حضور گردشگران در سال‌های اخیر قابل‌توجه بوده است به‌طوری‌که در سال ۹۵ تعداد گفت‌وگوهای این مرکز با توریست‌های خارجی حدود ۱۸هزار نفر بوده که میانگین این صحبت‌های بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه است و همچنین در سال ۹۶ با ۲۰ هزار و ۱۳۶ گردشگر صحبت شد که از این تعداد ۴ هزار ۸۰۰ نفر فرانسوی و ۲ هزار نفر آلمانی بوده‌اند و این رقم همان‌طور که گفته شد، در ۵ ماهه اول سال جاری ۹ هزار و ۵۵۱ نفر بوده است.

مسئول دفتر تبلیغ و ارتباطات بین‌الملل حوزه علمیه استان اصفهان ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد برخلاف تصور ما گردشگران علاوه بر توجه به قدمت‌ها و آثار تاریخی به مبنا آثار و فرهنگ ایرانی توجه دارند و در کنار آن سوالاتی پیرامون شاخصه‌های دین اسلام و فرهنگ و سیاست کشور هم دارند که باید به‌درستی به آن‌ها پاسخ داده شود.

وی عدم آگاهی کامل راهنمایان توریست‌ها از مسائل دینی و فرهنگی کشوریم مشکل در پاسخ‌گویی به شبهات آنان دانست و متذکر شد: یکی از مشکلات ما در پاسخ‌گویی به سؤالات گردشگران نداشتن اطلاع کافی و درست راهنماها است که برای رفع این مشکل لازم است که راهنماها این مجموعه و مبلغان را به گردشگران معرفی کنند همچنین در نظر داریم دوره‌های آموزشی با محوریت اسلام‌شناسی برای راهنماهای گردشگران برگزار کنیم.

زمانی در ادامه افزود: در هفته ۴کلاس با عناوین اسلام در ایران، حکومت اسلامی، جایگاه زن در اسلام و فرق اسلامی برای گردشگران در این مدرسه برگزار می‌شود.
مسئول دفتر تبلیغ و ارتباطات بین‌الملل حوزه علمیه استان اصفهان در پایان به تولیدات فرهنگی این مجموعه ازجمله ترجمه چندزبانه نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی و آمریکا شمالی اشاره کرد و گفت: برای شناخت بیشتر گردشگران خارجی از فرهنگ ایرانی و مبنای اسلام ناب، تبلیغات بروشوری با محوریت مسیحت، ارتباط اسلام با ادیان دیگر و همچنین مناسبت ای مختلف ملی مذهبی همچون ایام محرم، ماه ذی‌الحجه و غیره را داریم و در کنار آن به تولیدات فرهنگی دیگر همچون مجله، کتاب و تولیدات نرم‌افزار با محوریت‌های مطرح‌شده و الفبای اسلام به زبان‌های گوناگون پرداخته‌شده است.

قائم مقام کارگروه توسعه گردشگری پایدار نیز در مصاحبه اختصاصی با تلویزیون گردشگری ایران ضمن ابراز خرسندی از توجه وسژه حوزه علمیه اصفهان به مقوله گردشگری مذهبی گفت: ایجاد ارتباط مستقیم با گردشگران خارجی توسط این مرز تاثیر به سزائی در تغییر نگرش گردشگران به ایران و صلح طلبی ایران و ایرانیان در عرصه های بین المللی دارد.

وی همچنین با اشاره به آمار قابل توجه ارتباطات صورت گرفته در این مدرسه علمیه اذعان داشت: برای رسیدن به استاندارد های لازم در اصفهان ۲۰۲۰ لازم است از تمام ظرفیت های اصفهان بهره برداری شده و بتوانیم در گونه های مختلف گردشگری که گردشگری مذهبی یکی از گونه های شاخص آن است با گردشگران ارتباط عاطفی برقرار نموده و نمائی کامل از صلح طلبی و انسان دوستی اصفهان و اصفهانیان را در ( اصفهان ۲۰۲۰ ) به گردشگران نشان دهیم.

مهرچیان در ادامه افزود: خرسندیم که توانستیم به یکی دیگر از مصوبات شورای سیاستگذاری توسعه پایدار گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان جامه عمل پوشانده و مقدمات عقد تفاهم نامه توسعه گردشگری مذهبی را با معاونت تهذیب و تبلیغ مرکز علمیه اصفهان را فراهم آوریم.

برای اطلاعات بیشتر از نشست های شورای سیاست گذاری توسعه پایدار گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان به لینک های زیر مراجعه فرمائید.

اصفهان ۲۰۲۰ ، شهر گردشگری و میراث فرهنگی ، سومین نشست شورای سیاستگذاری استان اصفهان

دومین نشست شورای سیاستگذاری و توسعه گردشگری پایدار و صنایع دستی استان اصفهان