خرداد ۲۵, ۱۴۰۱

میزهای ملی تخصصی صادرات صنایع دستی برای اولین بار در کشور

 

ستار کیان پور کارگروه تحقیق و توسعه میز ملی صادرات صنایع دستی کشوراظهارکرد: شعار ما، «صنایع دستی برای زندگی» است و صنایع دستی باید وارد زندگی هایمان شود.

وی بازنگری و بازسازی در حوزه طراحی محصول را ضروری دانست و افزود: جامعه هنرمندان صنایع دستی باید این مطلب را بپذیرند که بازنگری در طراحی محصولات یک امر ضروری است و از طرفی حاکمیت و دولت نیز باید ورود کرده و بحث شبکه سازی را شکل دهند.

رئیس خانه خلاق و نوآوری «آفتاب»گفت: اولین نشست ملی میزهای تخصصی تولید صنایع دستی روز ۲۲ خرداد در معاونت صنایع دستی کشور در ۱۵ میز و رشته شکل می گیرد تا یک هم افزایی ایجاد کنیم.

کیانپور یادآورشد: طبق آمارها، گردش صنایع دستی دنیا در سال گذشته عددی بالغ بر ۶۲۲ میلیارد دلار بوده که سهم ایران از صنایع دستی نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.

وی ضمن تأکید بر اینکه ما در این حوزه نیازمند ریل گذاری های جدید هستیم و راه های کهنه ما را به مقصد اصلی هدایت نمی کند، ایجاد یک سازمان فروش حرفه ای را پیشنهاد کرد و گفت: معاونت فناوری ریاست جمهوری اخیراً با ورود به این حوزه، خانه های خلاق و نوآور را ایجاد کرده که یکی از رسالت های آن، شبکه سازی در حوزه سازمان فروش است.

دبیر کارگروه تحقیق و توسعه میز ملی صادرات صنایع دستی کشور خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در بخش صادرات، نبود شناسنامه ملی برای صنایع دستی ایران بود البته این کار انجام شد و با وجود رونمایی و افتتاح رسمی در کاخ نیاوران اما هنوز اجازه صدور شناسنامه های صنایع دستی صادر نشده است.

کیانپور شبکه سازی در حوزه تولید و فروش را به عنوان یکی از اصلی ترین وظایف خانه های خلاق و نوآور برشمرد و گفت: ما طراحی محصول به شکل تخصصی را برای تولید محصولات جدید صنایع دستی پیگیری می کنیم.

وی ایجاد شرکت های تخصصی صادراتی در حوزه صنایع دستی را به عنوان یکی دیگر از رسالت های خانه خلاق و نوآور عنوان کرد و افزود: ما در این راستا، اولین جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران را بعد از ۴۲ سال در کشور برگزار کردیم که حدود ۶۲۰۰ اثر به این جشنواره ارسال شد و از همین طریق توانستیم برای حوزه صادرات یک شبکه سازی انجام دهیم.

تصاویر خبر