به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، علی اصغر مونسان روز دوشنبه در نشست تشریح برنامه‌های نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی (اصفهان ۱۴۰۰) در کاخ موزه نیاوران، با اشاره به نیاز کشور به ایجاد شغل گفت: شاید این گله به نظام برنامه ریزی کشور وجود داشته باشد که تمرکز اصلی کشور بر کسب و کارهای بزرگ است و توجه جدی به کسب و کارهای کوچک نشده است.وی با بیان اینکه در دوره‌هایی به کسب و کارهای کوچک توجه شد اما ایراد و انحراف هایی وجود داشت و آنها نتوانستند موفق شوند گفت: نباید به دلیل آن تجربه، دیگر بر کسب و کارهای کوچک تمرکز نکرد.مونسان با اشاره به نیاز هر کشوری به کسب و کارهای کوچک و پروژه های بزرگ اقتصادی گفت: درآمد ناشی از کسب و کارهای کوچک وارد سفره مردم می شود. و حمایت از کسب و کارهای کوچک تقسیم عدالت در کشور است.وی با اشاره به درآمدهای نفتی دولت گفت: این درآمدها به هر میزان که باشد مستقیم در اختیار دولت قرار می‌گیرد و هزینه ساخت جاده و دیگر فعالیت های عمرانی می‌شود. اما درآمدهای ناشی از مشاغل کوچک  مستقیم به مردم می‌رسد و در سفره آنها قرار می گیرد.

صنایع‌دستی با وجود آسیب‌های سال گذشته همچنان زنده است

مونسان در مورد مقایسه‌ها در خصوص پروژه های بزرگ نفتی و مشاغل کوچک، گفت: این مقایسه ها نادرست است. برای ایجاد شغل در صنایع بزرگ  به میلیاردها تومان نیاز است اما برای ایجاد شغل کوچک به عنوان مثال در حوزه صنایع دستی به ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان نیاز است.

وقوع سیل، مشکلات اقتصادی،  شهادت سردار سلیمانی، سقوط هواپیمای اوکراینی و شیوع کرونا در جهان و ایران ضربه سختی به سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور زد؛ با وجود این، در بازدیدها متوجه شدم همچنان کسب و کارهای مربوط به این سه حوزه زنده است.وی کمک و حمایت های دولت در این حوزه را کم عنوان کرد و افزود: این مشاغل همچنان با وجود شرایط سخت به فعالیت‌شان ادامه می دهند.وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی  تاکید کرد: به منظور حمایت از صنایع دستی ۹۹ رشته که فراموش شده بودن را احیا کردیم. همچنین در این راستا طرح تجاری سازی، برندسازی مخاطب‌شناسی و انتخاب بازار جدید فروش را در اولویت دیگر فعالیت های مان قرار دادیم.وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کمک به پژوهشگاه هنرهای صنایع دستی برای کاربردی کردن دستگاه‌های بافت پارچه را یکی دیگر از فعالیت‌ها برای کمک به احیای صنایع دستی عنوان کرد و گفت: امروز دیگر فله فروشی در صنایع دستی نداریم.

مونسان با اشاره به رتبه خوب ایران در خصوص عرضه صنایع دستی گفت: ما نیز همچون چین تلاش کردیم صنایع دستی مان را برای فروش و عرضه بهتر در بازار کاربردی کنیم.وی با اشاره به برگزاری جشنواره بین المللی صنایع دستی در اردیبهشت سال ۱۴۰۰گفت: این جشنواره می تواند به عمق نفوذ جمهوری اسلامی به ورای مرزهایش منجر شود و نشان دست‌خلاق، از بزرگترین و مهمترین نشانه‌های بین‌ المللی در حوزه صنایع دستی می‌شود.قرار است نخستین جشنواره بین المللی صنایع دستی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ به میزبانی اصفهان برگزار شود.

منبع:ایرنا