اصفهان ، شهر فرهنگ و ادب که نصف جهان را درخود جای داده است و گنبدهای فیروزه ایش نماد شکوه و زیبایی یک تمدن است که نگاه ها را خیره و دلها را گرم از فرهنگ زیبای ایرانی می ند.

هنرمندان اصفهانی این شهر را به مرکز تولید و توزیع صنایع دستی زیبا و منحصر به فرد تبدیل کرده‌اند کما اینکه صنایع دستی اصفهان دارای شهرت جهانی است و بسیاری از مردم دنیا، ایران را با سوغات و صنایع شهرهایی نظیر اصفهان می شناسند.

صنایع دستی اصفهان، قدمتی طولانی دارد به بلندای تاریخ، اوج رونق و شکوفا شدن این هنرهای زیبا دوران صفویه بود، از آن زمان این مهارت از هنرمندان و استادان بزرگ، با روش استاد شاگردی، نسل به نسل منتقل شد تا به امروز. صنایع دستی شهر اصفهان پستی بلندی های زیادی داشته است. پس از رونق دوران صفویه، بازار این حرفه در زمان قاجاریه از رونق افتاد و بعد از انقلاب مشروطه، جان تازه ای گرفت و خوشبختانه هنوز هم پابرجاست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان می گوید: در استان اصفهان ۱۹۹ رشته صنایع دستی شناسنامه‌دار وجود دارد، که از این تعداد ۱۹۶رشته مستقیما تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی است، سه رشته صنایع دستی مرتبط با فرش نیز در حوزه سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.

فریدون الله یاری اضافه می کند: اکنون حدود چهل هزار نفر در عرصه صنایع دستی در استان اصفهان مشغول به فعالیت هستند، البته بیش از ۱۰ الی ۲۰ هزار نفر نیز به صورت آزاد و غیرمستقیم در عرصه صنایع دستی فعالیت دارند که فاقد کارت شناسایی‌ صنایع دستی هستند، ولی در این عرصه فعالیت می‌کنند

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی اصفهان با اشاره به اینکه ۵ هزار کارگاه تولید صنایع دستی در استان اصفهان فعال است و اطلاعات بالغ بر ۴۰ هزار هنرمند در سامانه میراث فرهنگی استان اصفهان ثبت شده، اذعان داشت: برآورد می‌شود بالغ بر ۶۰ هزار هنرمند در حوزه صنایع دستی استان اصفهان فعال باشند.

جعفر جعفر صالحی، جایگاه تحقیقات در شناسایی بازار هدف صنایع دستی را اولویت نخست برشمرد و افزود: از سال گذشته که میز صادرات صنایع دستی به استان اصفهان منتقل شد و با تعیین چهار کمیته تولید، صادرات، پژوهش و اداری و ایجاد سامانه‌ای برای شناخت بازار هدف در حوزه صنایع دستی گام‌های مهمی برداشته شده است.

وی ادامه داد:برگزاری جشنواره صنایع دستی نقطه عطفی در پیشبرد اهداف توسعه مند در این حوزه است که می تواند پس از سالها تلاش ،خستگی بر جای مانده از سالها زحمت را از دوش هنرمندان چیره دست این دیار بردارد.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی اصفهان از برگزاری نخستین جشنواره صنایع دستی کشوربه میزبانی اصفهان خبرداد و افزود:این جشنواره که برای اولین بار در سطح بین المللی و در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به همت وزارت میراث فرهنگی ،شهرداری اصفهان و گروه اقتصادی کافل برگزار خواهد شد.

انتهای پیام