آبان ۱۱, ۱۳۹۸

اصفهان میزبان مروارید گردشگری ایران شد

با امضاء تفاهم نامه بین مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان های سیستان و بلوچستان و اصفهان کارگروه توسعه گردشگری پایدار دو استان با شعار «مروارید گردشگری ایران» آغاز به کار نمود.

فریدون اله یاری در این خصوص گفت: تشکیل چنین کارگروه هایی باعث می شود از جزیره ای عمل کردن در حوزه توسعه گردشگری پایدار دوری کنیم و این دبیرخانه با ایجاد ارتباط در بدنه گردشگری دو استان تاثیر به سزایی در همبستگی استان ها با یکدیگر خواهد گذاشت.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز پیرامون این موضوع عنوان کرد: برگزاری موفق اصفهان در نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته IITE سال ۱۳۹۸، حاصل ایجاد همگرائی و کار تیمی میان نهادهای اجرائی استان بوده است و این روحیه کار جمعی می تواند الگوئی موفق و قابل اعتنا از عزم همه دستگاه های اجرائی و مدیریت شهری برای همسو کردن تمام امکانات و رسیدن به توسعه ای همه جانبه و پایدار برای سایر استان ها باشد.

دکتر فریدون الله یاری در ادامه با اشاره به اینکه صنعت گردشگری چتری مناسب برای تجمیع توانمندی های موجود در راستای رسیدن به توسعه پایدار است، تصریح کرد: صنعت گردشگری، فعالیتی ارزشمند و فراگیر است که برای توسعه آن بدون شک نیازمند همکاری همه دستگاه ها و ارگانها هستیم.

وی در همین راستا تاکید کرد: اصفهان توانسته است، گردشگری را در پهنه استان تثبیت نماید، لذا هم اکنون زمان دست یابی به مرحله بعد، یعنی “توسعه پایدار” است که این مهم با همکاری بخش خصوصی و استفاده درست از ظرفیت های استان هایی است که از جاذبه های خوبی برای جذب گردشگر برخوردارند و همچنین این همکاری با دوستداران هنر و میراث فرهنگی و فعالان گردشگری محقق خواهد شد.

مدیرکل میراث اصفهان با اشاره به نیاز به گسترش گردشگری ساحلی و دریائی برای رونق گردشگری افزود: در راستای سیاست های توسعه ای گردشگری، ۷ محور به عنوان محورهای طلائی گردشگری کشور تعریف گردیده که ایجاد کارگروه ها و محور های طلائی گردشگری از جمله « محور گردشگری دریائی »، « محور طبیعت گردی زاگرس»، «محور کویر گردی» و «محور گردشگری تاریخی و فرهنگی»، که می تواند با استفاده از پتانسیل های طبیعت در رشته کوه زاگرس، جاذبه های کویر و پتانسیل های گردشگری دریائی باشد. اله یاری در ادامه گفت: اصفهان با نگاهی متوازن و همکاری توسعه ای با استان های قم و مرکزی با عنوان «اقلیم مرکزی ایران» و استان های همدان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد با عنوان «زاگرس» از یک سو و همکاری با استان های یزد و کرمان با عنوان «کویر ناب» می تواند شعار کوه تا کویر را تحقق بخشیده و با عقد تفاهم نامه با استان سیستان و بلوچستان که تنها راه دسترسی کشور به دریا و اقیانوس است؛ می توان به توسعه پایدار گردشگری ساحلی و دریائی دست پیدا کرده و از این پتانسیل ها حداکثر استفاده را بنماید. وی ادامه داد: این کارگروه می تواند جایگاه شایسته و مزیت رقابتی هر استان در صنعت گردشگری را مشخص کند و با تعامل و همکاری بیشتر، باعث رشد و توسعه قابل توجهی در توسعه گردشگری کشور گردد.

دبیرخانه اصلی و دائمی کارگروه توسعه گردشگری دو استان در شهر اصفهان در گروه اقتصادی کافل مستقر خواهد شد و احکام دبیر و اعضای این کارگروه از طرف مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هر دو استان صادر خواهد شد. برای پیگیری مفاد تفاهم نامه نیز در هر استان دبیرخانه ای از بخش خصوصی تشکیل شده و تحت نظر دبیرخانه اصلی پیگیری مصوبات، تشکیل کمیته های اجرائی و گزارش عملکرد در آن استان را انجام می دهد.

زهرا شیرانی