طرح جامع بهسازی و استاندارد سازی سرویس های بهداشتی عمومی استان اصفهان


استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که ۱۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است. همواره کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است. هرچند کم و بیش، موضوع سرویس های بهداشتی بصورت جسته و گریخته در کشور و اصفهان(جهانشهری که اولویت اول آن توسعه و رونق گردشگری است) مطرح شده اما هنوز بطور شایسته به آن پرداخته نشده است.
بر اساس اعلام مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، ۰۲۸/۹۶۶/۵ گردشگر در تعطیلات نوروز ۱۳۹۶ (آمار دبیرخانه ستاد خدمات سفر استان) از جاذبه های تاریخی و گردشگری استان و از این تعداد ۲۹۶/۸۷۰/۱ گردشگر از جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر اصفهان دیدن کرده اند.
بر اساس نظرسنجی، وضعیت سرویس های بهداشتی ۲۴ درصد خیلی بد، ۲۶ درصد بد، ۲۸ درصد متوسط، ۱۱ درصد خوب و ۱۱ درصد خیلی خوب ارزیابی شده است.
توالت‌های عمومی ایران نیاز به سرمایه‌گذاری عمده در سه بخش طراحی صحیح،نگهداری و آموزش کاربران دارد. وجود توالت‌های مُدرن و استاندارد منطبق با رضایت گردشگران ایرانی و غیر ایرانی، به لحاظ اقتصادی سهم عمده ای در بهبود وضعیت اقتصادی جامعه دارد. مسئولان، گردشگران و شهروندان اصفهان همواره اقتصاد گردشگری را برای این خطه از کشور دارای اولویت دانسته و خواستار افزایش و بهینه سازی ظرفیت های این صنعت و استحکام زیرساخت های آن بوده و هستند.
ضرورت و اهمیت طرح
با توجه به گستره فرهنگ گردشگران ملل مختلف و نیز رویکرد کشور ما به صنعت گردشگری، برای رونق این صنعت باید سرویس های بهداشتی دارای استانداردهای جهانی ساخته شود، سرویس هایی که مناسب استفاده گردشگران داخلی و خارجی، معلولان، سالمندان، کودکان و بانوان باشد.
نیاز به سرویس بهداشتی یکی از نیازهای فیزیولوژیک روزمره بدن انسان است و امکان حذف یا به تاخیر‌انداختن آن وجود ندارد. سرویس بهداشتی یکی از جدی‌ترین مشکلات عصر مُدرن به شمار می‌رود. وجود سرویس بهداشتی مناسب جزو شاخصه‌های رفاه اجتماعی است همچنان که این مکانِ پنهان، نمایانترین نقطه‌ای است که حتی قضاوت در باره‌ تمدن یک کشور از آنجا آغاز می‌شود.به همین منظور ذیل طرح شهر بیدار فاز یک طراحی بهسازی و ایجاد یک خانواده سرویس های بهداشتی با استانداریهای گردشگری در دستور کار قرار گرفت که طراحی تا تجهیزات از تکنولوژهی روز استفاده گردد…امید است با همکاری دستگاهای مربوطه بتوانیم بخشی از این مشکل را در شهر گردشگراصفهان بر طرف کنیم

      در یک نگاه

نام :

طرح جامع بهسازی و استاندارد سازی سرویس های بهداشتی عمومی استان اصفهان

موضوع :

خدمات زیر ساخت های گردشگری شهری

تاریخ شروع :

۱۳۹۸/۷/۱۰

تاریخ پایان :

ادامه دارد…

مدیر پروژه :

گروه کیانا

هشتگ اجتماعی :

……

button

شبکه های اجتماعی :

اهداف طرح
طراحی الگویی موفق از خانواده سرویس بهداشتی با الگوی گردشگر محور ، بر اساس نیازهای فیزیکی و کاربردی و تعاملی شهر با در نظر گیری دسته ها و رسته های مختلف استفاده کنندگان از محصولات و پاسخگویی نسبی موفق به خواسته ها و باور های آنان
۱٫ طراحی یک خانواده ویژه از سرویس های بهداشتی با الگوی محصولات پایدار
۲٫ رفع معایب سیستم های موجود و کمک به بهبود شرایط کنونی سرویس های بهداشتی
۳٫ تولید الگویی از بازآفرینی محصولات بهداشتی شهری برای ارتقای سطح کیفی زندگی در شهر

ویژگی ها
نصب اعلان و تابلوهای راهنمای بهداشت محیط و یادآوری مقررات و استانداردها به سه زبان الزامی است.
ایجاد زمینه بصری و گرافیکی برای کنترل و کاهش دیوارنویسی و وندالیزم
تعریف سرویس های بهداشتی بر اساس جامعه هدف و رفتار گروه های ویژه
ایجاد جذابیت بصری برای ایجاد همدلی در میان جامعه هدف با هدف افزایش طول عمر محصول
رعایت فاکتورهای ارگونومیک بین المللی و توجه به مهندسی فاکتورهای انسانی
تمهید لازم برای استفاده از گل و گیاه در لابی و ورودی سرویس در نظر گرفته شود.
به نحوه استفاده نابینایان، کودکان، معلولین، جانبازان و افراد کم توان دقت شده و کلیه تمهیدات لازم برای آنها در نظر گرفته شود.
طراحی بدنه،روشویی، کاشی ها و سایر محصولات کاربردی خلاقانه باشد.
لابی ها دارای تهویه مطبوع بوده و دارای یک دستشویی و دست خشک کن برای هر پنج توالت باشد.
داشتن فضای مقسم و انتظاربرای وسایل، کودک و یا سایر موارد اضطراری.
و موارد ۲۷ گانه دیگر

گالری تصاویر