آذر ۱, ۱۴۰۰

سرآشپزان کشور دارای شناسه ملی می شوند

به منظور استفاده از ظرفیت های اقتصادی حوزه خوراک ، سرآشپزان ایران دارای شناسه علمی، ملی می گردند.
رئیس کمیته گردشگری خوراک اتاق بازرگانی ایران در اولین نشست کارگروه سرآشپزان این کمیته از همکاری چند جانبه بین کمیته گردشگری خوراک کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران، کارگروه خوراک ایرانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ، مرکز نوآوری خوراک ایرانی و صنایع وابسته دانشگاه علمی کاربردی ، خانه های خلاق و نوآور و فعالان حوزه خوراک ایرانی خبر داد.
ستار کیان پور یکی از مهمترین موارد مورد مطرح شده در این جلسه را ارائه شناسه ملی با تعیین رده علمی به سرآشپزان ایرانی به عنوان شناسنامه حرفه ای بیان نمود.
رئیس کمیته گردشگری خوراک ایرانی ضمن ابراز خرسندی از حضور سرآشپزان مطرح ایران در این کارگروه، به تجمیع نظرات کارشناسی و احصاء بیش از صد آیتم برای تعیین سطح علمی و کیفی سرآشپزان ایران بر مبنای اصول علمی بر مبنای فرهنگ ایرانی خبر داد.
نیکزاد دبیر کمیسیون گردشگری و صنایع وابسته اتاق ایران نیز در این نشست توجه و تمرکز بر کیفیت را یکی از اصول مهم رقابت خوراک و نوشیدنی های ایرانی دانست و ضمن ابراز خرسندی از استقبال بیش از ۵۰ نفر از سرآشپزان مطرح ایران از این کارگروه، اتاق بازرگانی ایران را به عنوان پارلمان بخش خصوصی، بهترین مکان برای تجمیع توانمندی های بخش خصوصی ایران و انجام رسالت اصلی اتاق بازرگانی به عنوان مشاور سه قوه دانست. وی ابراز امیدواری کرد با همت کمیته گردشگری خوراک و همت جمعی سرآشپزان عضو این کارگروه، با توجه به حضور بسیاری از اساتید حاضر در صدا و سیما و دانشگاه های معتبر کشور، این کمیسیون بتواند از ظرفیت های بالای آنان در حوزه اطلاع رسانی توانمندی های سرآشپزان ایرانی در رسانه ملی و شبکه های برون مرزی استفاده نماید.
سرآشپزان مدعو در این کارگروه نیز ضمن بیان مشکلات و موانع موجود در پیشرفت این حوزه، به عدم وجود متولی قانونی در سال های گذشته، عدم وجود رتبه بندی علمی سرآشپزان، فعالیت آموزشگاه های غیر مجاز، سوء استفاده های فراوان از عنوان سرآشپر (شف) در کشور، حضور و تبلیغات گسترده افراد غیر حرفه ای به عنوان سرآشپز (شف) در کشور، عدم حمایت سازمان های مسئول از سرآشپران حرفه ای و معتبر، عدم وجود مرکز اعتبار سنجی برای سرآشپزان در کشور و … اشاره نمودند. ایشان با عنوان این مطلب که پس از ۳۰ سال فعالیت حرفه ای، برای برخی از سرآشپزان، این اولین جلسه ای است که از آنان دعوت شده و برای توسعه فرهنگ خوراک ایرانی راهکار می خواهند؛از اتاق بازرگانی ایران برای راه اندازی این کارگروه تقدیر و تشکر نمودند.
این کارگروه ذیل کمیته گردشگری خوراک با تشکیل جلسات ماهانه، مسائل و مشکلات سرآشپزان را بررسی و ضمن تجمیع حلقه ذینفعان، به ارائه پیشنهادات اجرائی توسط اتاق بازرگانی ایران در حوزه قانونگذاری و دولت و رفع موانع این حوزه می پردازد.