دی ۱۳, ۱۳۹۷

دومین نشست فعالان تورهای گردشگری استان های اصفهان،قم و مرکزی

 فرهنگ سازی، شاه بیت غزل توسعه گردشگری است

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی در دومین نشست فعالان تورهای گردشگری استان های اصفهان،قم و مرکزی گفت: فرهنگ سازی، شاه بیت غزل توسعه گردشگری است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان مرکزی، سیدمحمد حسین در دومین جلسه کمیته تورهای گردشگری استان های اصفهان، قم و مرکزی که در شهر خمین برگزار شد ، افزود: عدم اشتراک تجربیات بین استانی، باعث کرختی و عملکرد نامطلوب فعالان در حوزه گردشگری شده از همین رو تفاهم نامه ای بین سه استان اصفهان، قم و مرکزی منعقد شد تا بتوان از علم، تخصص و تجربیات موجود در سه استان بهره مند شویم.

وی اظهار کرد: این تفاهم سه جانبه خود می تواند دالانی برای انتقال این تجربیات گرانبها باشد. استان مرکزی آمادگی آنرا دارد که در این مسیر تمام توان خود را بکار گیرد و  تورها، فعالان و سمن های گردشگری را نیز حمایت و فعال کند.

او در ادامه گفت: استان مرکزی پکیجی کامل و جامع از جاذبه ها و پتانسیل های گردشگری که شامل اکوتوریسم، مفاخر، صنایع دستی، آئین های محلی، آثار تاریخی و بسیاری داشته های دیگر است و می بایست در بحث زیرساخت ها بیش از هر چیز به مقوله فرهنگ سازی توجه کند و بیشترین وقت خود را در این زمینه بگذارد چراکه سرمایه گذاری در این حوزه بیشترین بازخوردها و منافع را به همراه خواهد داشت.

حسینی افزود: نوع برخورد و نگرش به گردشگران در بسیاری از نقاط کشور نه تنها استاندارد و مطلوب نیست بلکه از سطح مطلوب فاصله بالایی دارد. مقدار زیادی از این مشکل در مقوله فرهنگی است که به برنامه ریزی بین دستگاهی نیازمند است این در شرایطی است که در خارج از کشور شاهد بمباران تبلیغات سوء علیه کشور هستیم و قطع به یقین رونق گردشگری می تواند بزرگترین سد در برابر این تبیلغات باشد، از این رو تمام دستگاه ها میبایست با تمام توان، فعالان این عرصه را حمایت کرده و زیر ساخت های لازم را فراهم کنند چراکه فرهنگ سازی، شاه بیت غزل توسعه گردشگری است.

دبیر انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان نیز در ادامه این نشست با اشاره به جایگاه بوم گردی، گفت: ۱۲۰۰ روستا در استان مرکزی بزرگترین دایره نفوذ بوم گردی در تمام استان است و شرایط برای این مهم فراهم است اما به توسعه زیرساخت های این نوع نگرش جدید گردشگری نیازمندیم. فرهنگ سازی میبایست در اولویت کاری قرار گیرد.

رامین حمیدیان افزود: تعامل دستگاه های دیگر بخصوص شهرداری ها با سازمان میراث فرهنگی در پایین ترین سطح ممکن است در حالیکه همپوشانی این دو دستگاه می تواند از بسیاری آسیب ها در حوزه گردشگری جلوگیری کند و از سوی دیگر داشته های هر شهر را شکوفا کند.

او در ادامه گفت: آموزش از نکات بسیار مهم و مغفول حوزه گردشگری است که میتوان با توانمند سازی سمن ها و تور لیدرها این مشکل را مرتفع و سطح آموزش صحیح را از این مسیر به کف جامعه رساند.

مدیر هتل امیر کبیر اراک نیز در ادامه، گفت: صرفا برگزاری نشست های تخصصی نمی تواند راهگشای مشکلات حوزه گردشگری باشد بلکه به یک مشق مشترک در این حوزه نیازمندیم تا بتوانیم از تمام داشته ها برای رفع موانع بهره جوییم.

فیروزه ستوده افزود: شناسایی قابلیت ها، کمبودها، فرصت ها و چشم انداز حوزه گردشگری تنها راه علمی تبیین برنامه برای توسعه گردشگری است. این نشست ها با خروجی معین و تکلیف آن به عنوان مشق مشترک برای اعضای این تفاهم نامه یکی از راههایی است که می تواند حلال مشکلات و ترسیم کننده افق های پیش رو باشد.

در ادامه مدیر هتل زاگرس اراک و رئیس جامعه هتلداران استان مرکزی نیز گفت: گردشگری همچون زنجیری به هم تنیده است و نگاه و مدیریت جزیره ای در آن، یکی از مهمترین معضلات و آسیب های موجود است.

مهرداد سمیعی افزود: سرمایه گذاری در این حوزه گاه با سنگ اندازی هایی روبرو می شود آن هم در شرایطی که از تریبون های مختلف از سرمایه گذاران دعوت به همکاری می شود. در این وضعیت به برنامه ای مشترک با قابلیت پایبندی همگانی نیازمندیم.

تصاویر خبر