دیرباز تا کنون مهد هنر و اندشه مردمانی بوده است که هنر شالوده وجودی آنان است و ایران را محملی  برای میراث فرهنگی و هنری این مرز و بوم  میدانند که این مهم ریشه در اعتقادات مذهبی و باورهای قومی و نیز قوه ابتکار و خلاقیت استادکاران ایرانی دارد.

صنایع دستی ایران که امکان تأمین قسمت عمده مواد اولیه مصرفی آن درخود کشور وجود داشته و میتوان از منابع داخلی تامین نمود،به خوبی می تواند بخشی از توسعه اقتصاد ملی را در خود جای دهد.

از ویژگی های بارز صنایع دستی برای کشور می توان به تنوع و پتانسیل های خلاقیت در این حوزه ،خود مصرفی بودن بخش عمده تولید و برآورده ساختن نیازهای داخلی اشاره کرد که نتیجه آن سهولت ایجاد مراکز تولید،بی نیازی به سرمایه های کلان ونهایتا توسعه اقتصادی است.

با توجه به اینکه بیش از ۲۹۵ رشته صنایع دستی فعال در ایران وجود دارد،همچنین تنوع و تعدد صنایع دستی و هنرمند پروری ایرانی ها،عاملی برای ایجاد مسئولیت در قبال  صنایع دستی به وجود آورده است تا آیندگان نیز بتوانند قدر دان زحمات این چیره دستان هنرمند باشند.

به همین منظور برای آثارهنرمندان فاخر صنایع دستی شناسنامه تجاری صادر می شود که تاثیر به سزایی در جهت بالابردن ارزش این آثارخواهد داشت.

به گزارش رسانه گروه اقتصادی کافل،این شناسنامه ها که ۹۸٫۹ درصد غیر قابل جعل می باشد به درخواست هنرمندان و یا وراث هنرمند فوت شده برای آثار هنری فاخر با تایید معاونت صنایع دستی کشور صادر می شود .

این شناسنامه های آثارفاخر که کاملا شبیه پاسپورت های شناسایی است،بهترین مدرک برای ارائه محصولات هنری در عرصه های بین المللی از جمه صادرات و واردات است ،علی الخصوص در گمرک راهگشای هنرمندان خواهد بود.

در مراسم رونمای از نخستین جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران( اصفهان ۱۴۰۰ )که بهمن ماه با حضور وزیر میراث کشور و مسئولین و هنرمندان برجسته رشته‌های هنری صنایع دستی در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد برای آثار هفت نفر از هنرمندان ممتاز اصفهان در رشته‌های حکم کار، فیروزه کوبی، خاتم، سوخت و چرم، نگارگری، حکم زنی، طلاکوبی، معرق چوب، مینا سازی  شناسنامه رسمی تجاری صادر شد.

گروه اقتصادی کافل با مشارکت در این طرح ملی ومهم گامی بلند در راستای اعتلای فرهنگ وهنر کشور برداشته است و مفتخر است که آیندگان به نیکی از چنین اقدام مهمی یاد خواهند کرد.

منبع:سایت گروه اقتصادی کافل

لینک خبر: https://b2n.ir/n16534