دی ۲۰, ۱۳۹۷

اصفهان ۲۰۲۰ ، شهر گردشگری و میراث فرهنگی ، سومین نشست شورای سیاستگذاری استان اصفهان

اصفهان ۲۰۲۰ ، شهر گردشگری و میراث فرهنگی ، سومین نشست شورای سیاستگذاری گردشگری استان اصفهان
« اصفهان ۲۰۲۰ ، شهر گردشگری و میراث فرهنگی»، دستور کار شورای سیاستگذاری گردشگری استان

اله یاری گفت: مدیریت جزیره ایی و نشست های جزیره ای در استان با این جامعیتی که در شورای سیاستگذاری گردشگری استان صورت می پذیرد؛ تحت شعاع قرار خواهد گرفت.

سومین نشست شورای سیاستگذاری توسعه پایدار گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان به ریاست مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان و حضور شورای معاونین میراث فرهنگی، نمایندگان استانداری اصفهان، رئیس کمیسیون اقتصادی و گردشگری و اداره ارتباطات شورای شهر، معاونت خدمات شهری و معاونت فرهنگی شهرداری، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان و نمایندگان سازمان همیاری شهرداری ها، اتاق اصناف، اتاق بازرگانی، دانشگاه های اصفهان، علوم پزشکی، هنر و فرهنگ و هنر اصفهان و پیشکسوتان و نخبگان بخش خصوصی اصفهان تشکیل شد.

این جلسه با دستور کار بررسی طرح فراسازمانی « اصفهان ۲۰۲۰ ، شهر گردشگری و میراث فرهنگی» و ارائه طرح و دریافت نظرات کارشناسی نخبگان گردشگری و صنایع دستی استان انجام پذیرفت.
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در این نشست ضمن تقدیر از حضور تمام پیشکسوتان گردشگری و صنایع دستی اصفهان به عنوان سرمایه های اصلی شهر اصفهان، ابعاد رسانه ایی طرح اصفهان ۲۰۲۰ را مورد توجه قرار داد و از همه حضار درخواست نمود؛ در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران، طرح « اصفهان ۲۰۲۰ ، شهر گردشگری و میراث فرهنگی» را رسانه ای نمایند؛ تا به این مهم، توجه ویژه گردد. وی تبریز ۲۰۱۸  و میزبانی همدان از مجمع جهانی گردشگری (UNWTO) 2018 را که دبیرخانه کارگروه توسعه گردشگری پایدار اصفهان نیز حضوری فعال در آن داشت، تجربه ای مفید برای اصفهان ۲۰۲۰  دانست.

فریدون اله یاری گفت : مدیریت جزیره ایی و نشست های جزیره ای در استان با این جامعیتی که در شورای سیاستگذاری گردشگری استان صورت می پذیرد؛ تحت شعاع قرار خواهد گرفت و همدلی، همفکری و هم اندیشی خوبی در این شورا در حال رقم زدن می باشد.

رئیس شورای سیاستگذاری با اشاره به انجام تفاهم نامه های ارزشمند اداره کل میراث فرهنگی با اداره امور عشایر استانداری، سازمان همیاری شهرداری های استان، اتاق اصناف و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و تعیین دستور کار مشخص و مصوبات قابل اجرا، از شورای شهر اصفهان به خاطر همراهی و همدلی با این شورای سیاستگذاری و ارائه طرح اصفهان ۲۰۲۰ در صحن این شورا تقدیر نمود و این شورا را با توجه به حضور فعال تمام ذینفعان سازمانی و صاحبنظران و پیشکسوتان بخش خصوصی در آن، بهترین جایگاه طرح، بررسی و تدوین طرح اصفهان ۲۰۲۰ دانست.

اله یاری در پایان گفت : توجه به موزه یا خانه صنایع دستی به منظور جلب نظر و حفظ آثار فاخر صنایع دستی مورد بررسی و همچنین ثبت جهانی و احیاء خانه های تاریخی و میراث فرهنگی در اولویت قرار گیرد. وی توجه ویژه به شهرهای خواهرخوانده و مشترکات فرهنگی، اقتصادی و قابلیتها و تکنولوژی های موجود در این شهرها و همچنین تشکیل بازارچه های مخصوص خواهرخوانده ها جهت معرفی صنایع دستی، میراث فرهنگی و توسعه گردشگری را از برنامه های اصفهان ۲۰۲۰ دانست.

رئیس کمیسیون اقتصادی و گردشگری شورای شهر اصفهان ضمن تشکر از سطح قابل احترام کیفی شورای سیاستگذاری گردشگری استان و حضور تمام نخبگان گردشگری و صنایع دستی استان در این شورای سیاستگذاری، از تصویب طرح « اصفهان ۲۰۲۰ شهر گردشگری و میراث فرهنگی» خبر داد و این طرح را به عنوان دروازه ورود اصفهان از مسیر توسعه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی از طریق ظرفیت های این حوزه برای رسیدن به توسعه پایدار معرفی نمود.

نصیر ملت تدوین طرح جامع شهر اصفهان را با هدف شناخت و تدوین مشکلات شهر و اولویت بندی این مشکلات در حوزه های مختلف از طریق تشکیل ۶۰ جلسه آسیب شناسی توسط شهرداری و شورای شهر، شناسایی گروه های ذینفع و ذی نفوذ جهت ورود و ارتباط مستمر با کارشناسان به منظور بررسی پروژه ها و برنامه های مذکور و ورود افراد و اشخاص مطرح و صاحب نظر را رمز موفقیت این طرح و حل مشکلات شهر با عنوان طرح « اصفهان ۲۰۲۰ ، شهر گردشگری و میراث فرهنگی » از نیازهای اصلی شهر اصفهان دانست.

عضو شورای شهر اصفهان اجرای این طرح فراسازمانی را با ۳ هدف اصلی توسعه فرا صنعتی شهر مبتنی بر ارزش گذاری و محوریت صنایع دستی، توسعه پایدار شهری ( محیط زیست، اقتصادی، کاربردی، زیباسازی، ترافیک و . . . ) و ارتقاء شاخص های انسانی و زیست پذیری شهر و ارزش گذاری شهر بر پایه صنایع دستی و گردشگری با ابزار راه اندازی تورهای هنری شهری، تقویت شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها و همچنین برنامه ریزی جهت برگزاری تورهای مشترک با خواهرخوانده ها تشریح نمود.

وی توسل به همه ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی استان جهت نجات و بهبود وضعیت موجود و خروج از شرایط بحران را سیاست اصلی شورای شهر و مدیریت عمومی شهر دانست.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان در این شورا ضمن بررسی مصوبات نشست قبلی شورا، نمایشگاه بین المللی گردشگری اصفهان مورخ ۲۸ لغایت ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ را تجلی همدلی و همراهی همه فعالان حوزه گردشگری و بزرگترین رویداد گردشگری کشور بعد از نمایشگاه تهران خواند و گفت : با حمایت همه دست اندرکاران این حوزه باید با همکاری نمایندگی وزارت امور خارجه در استان، همه هتل ها و آژانس ها از هم اکنون در سطح بین المللی موضوع نمایشگاه گردشگری اصفهان را با طرف های تجاری خود مطرح نموده و مقدمات رسیدن اصفهان به استانداردهای جهانی جهت تحقق بهتر طرح اصفهان ۲۰۲۰ را فراهم و این نمایشگاه را مقدمه ای ارزشمند برای آن بدانند.

وی شرکت همه جانبه و قدرتمند در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران مورخ ۲۳ لغایت ۲۶ بهمن ماه ۹۷ به منظور نمایش توانمندی ها و پتانسیل های موجود در حوزه گردشگری و صنایع دستی استان را لازم و ضروری دانست.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان نیز با تاکید بر لزوم ترویج و اطلاع رسانی در حوزه صنایع دستی گفت:
اصلاح تفکرات جزیره ایی از طریق نشست اتحادیه صنایع دستی با انجمن راهنمایان تور و ارتباط تنگاتنگ معاونت صنایع دستی با اتحادیه صنایع دستی و انجمن راهنمایان تور از دستاوردها و اجرای مصوبات شورای سیاستگذاری بوده است. وی با اشاره به این مطلب که قراردادن ابزارهای تشویقی توسط فروشندگان برتر و دارای نشان و لیبل، برگزاری کلاس های آموزشی و معرفی صنایع دستی و ارائه گواهی به آنان و الزام قراردادن کلاس های آموزشی صنایع دستی جهت راهنمایان تور بصورت تخصصی جهت ارزیابی آثار صنایع دستی توسط راهنمایان و تشکیل واحد حقوقی صنایع دستی جهت انجام کارشناسی از نیازهای دیگر حوزه صنایع دستی استان است.

جعفرصالحی ایجاد مکانی مناسب جهت نمایش دائمی آثار فاخر صنایع دستی و فرش دستباف را از پیش نیازهای توسعه پایدار صنایع دستی معرفی کرد و بهترین مکان را برای ایجاد موزه صنایع دستی و فرش، مجموعه موزه طبیعی و در جوار باغ موزه جهانی چهلستون دانست.

وی در پایان از آمادگی معاونت صنایع دستی میراث فرهنگی استان جهت جذب سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی و غیر خصوصی را اعلام نمود.

رئیس کمیته توسعه صادرات اتاق بازرگانی نیز همراهی تیم های اقتصادی در سفرهای احتمالی به شهرهای خواهرخوانده و ارج نهادن به هنر و هنر مندان را برای رسیدن به توسعه پایدار ضروری دانست.

مومنی با اشاره به دستاوردهای سفر ۲۰۰۵ مدیریت شهری اصفهان به همراه تیم اقتصادی به شهر شیان چین (خواهر خوانده اصفهان) و ارزش نهادن آنان به دارائی های ناملموس شهر شیان از جمله هنرمندان را رمز موفقیت دانست و اعضای شورای سیاستگذاری را به تغییر نگرش و توجه به دارائی های ناملموس شهر و ارج نهادن بیشتر به هنرمندان صنایع دستی اصفهان دعوت نمود.

دکتر اله یاری در پایان ضمن جمع بندی نظرات ارائه شده در نشست، از آماده سازی طرح جامع استاندارسازی، نوسازی و بهسازی سرویس های بهداشتی استان را از دستاوردهای دیگر دبیرخانه شورا و اجرای مصوبات قبلی این شورا خبر داد و اظهار امیدواری کرد با همکاری تمام سازمان های ذیربط این مشکل و نقطه ضعف تاریخی اصفهان برطرف گردد.

ستار کیان پور دبیر این شورا نیز ضمن اعلام آمادگی کامل دبیرخانه جهت دریافت نظرات کارشناسی اعضاء شورا و انتقال به شورای شهر اصفهان، از همه حضار درخواست نمود ضمن مشارکت بهتر جهت غنای بیشتر شورا پیشنهادات خود را جهت تعیین دستور کار نشست بعدی به دبیرخانه شورا ارسال نمایند.

                                                                               

                             

 

دومین نشست شورای سیاستگذاری و  کارگروه توسعه گردشگری پایدار و صنایع دستی استان اصفهان