دی ۳۰, ۱۴۰۲

آغاز طرح صدور شناسنامه ملی آثار صنایع دستی همزمان با هفته صنایع دستی

ارزش مادی و اعتبار بین المللی آثار فاخر هنرهای سنتی و محصولات صنایع دستی ایران، از جایگاه رفیعی برخوردار بوده و ایجاد مکانیسم یکپارچه ملی و بین المللی برای ثبت و تجاری سازی این آثار، نیازمند تشکیل یک سیستم هوشمند ، تهیه کدهای معتبر شناسایی و صدور شناسنامه آثار با درنظرگیری پروتکل های بین المللی و برچسب های امنیتی و سایر استانداردهای لازم می باشد.
به همت معاونت محترم صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در راستای ایجاد هویت برای میراث ملموس و ناملموس ایران عزیز و تقویت صادرات غیر نفتی، یکی از زیرساخت های مهم در این مسیر عملیاتی گردید. این امر، سبب آشنا شدن ذینفعان و مصرف کنندگان صنایع دستی دنیا با هنر اصیل ایران شده و با حضور آثار همراه با شناسنامه معتبر ملی که مشخصات دقیق آن اثر به زبان های بین المللی با تایید عالی ترین مقام کشور در حوزه صنایع دستی در آن شناسنامه تایید شده، زمینه فروش این آثار در کلاس بین المللی فراهم میگردد. لذا مسیر توسعه ظرفیت های زیر بنایی برندسازی این هنرصنعت، در ایران تدوین گشته و در دستور کار معاونت صنایع دستی کشور قرار گرفته است.
بر این اساس، ارائه شناسنامه برای صنایع دستی فاخر ، وسیله ای برای کسب و نیز جلب آسایش و آرامش خریداران داخلی و بین المللی و جلب رضایت مشترک همه علاقه مندان و عاشقان هنر و فرهنگ اصیل ایرانی است.