فروردین ۱۸, ۱۳۹۹

رکود اقتصادی در کمین کشور/گردشگری برترین راه رونق اقتصادی

محمد مهرچیان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تاثیرات شیوع ویروس کرونا برصنعت گردشگری به عنوان یکی از ارکان مهم تولید ناخالص داخلی کشور اظهار داشت: در ابتدا باید این نکته را در نظر داشت که آیا گردشگری صنعت است یا بخشی از زندگی مردم، آیا صنعت گردشگری یکی از صنایع غیر ضروری در جامعه است که باید پس از کنترل بیماری کرونا، در اولویت آخر برای راه اندازی مجدد باشد و یا اینکه گردشگری به عنوان یکی از صنایع پیشران اقتصاد و با توجه به شعار سال که همانا «جهش تولید» است، باید اولین اولویت نظام، برای راه اندازی مجدد (البته پس از کنترل بیماری کرونا) باشد.

وی افزود: به نظر می رسد، بحرانی شاید، هم اندازه و یا بزرگ تر از کرونا به نام رکود اقتصادی، با توجه به پیشینه تحریم ها و رکود تورمی سال های گذشته ایران، در کمین مردمان این سرزمین نشسته است؛ که صد الب

 

ته با درایت موجود، در نظام عالی تصمیم گیری نظام، برای این مسئله نیز تدابیری اندیشیده شده و مصوبات اخیر دولت نیز شاهد صدق این مدعاست.

صنعت گردشگری نزدیکترین و ارزانترین راه رونق دوباره اقتصاد ایران است

 

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه به عقیده روانشناسان و جامعه شناسان، حوزه گردشگری و صنایع دستی، از دو جنبه اهمیت داشته و قابل اندیشیدن است، تصریح کرد: اول اینکه صنعت گردشگری نزدیک ترین راه و ارزان ترین حوزه ای است که می تواند رونق دوباره را به اقتصاد ایران باز گرداند چراکه

وی تاکید کرد:. دوم و مهمترین وجه مسئله این است که اگر نظام، پس از این ایام، نشاط در خانواده و جامعه را جدی نگیرد و برای آن برنامه ریزی نکند، کشورمان، بحران بزرگ افسردگی و عدم تعادل روانی جامعه را تجربه خواهد نمود؛ که اثرات مخرب آنچه بسا بیشتر و وسیع تر از وضع موجود باشد.

وی بیان داشت: لازم و ضروری است هیئت دولت و مدیران و تصمیم گیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اقدامات فوری و تثبیت کننده ای جهت حفظ و بازیابی توان تاسیسات گردشگری که شامل هتل ها، مهمانپذیرها، مجتمع های غذائی و تفریحی گردشگری و تولید کنندگان صنایع دستی که بسیاری از آنان امروز در خطر ورشکستگی هستند، را در دستور کار قرارداده و زمینه تبلیغات و ترویج این حوزه را با محوریت تقویت گردشگری داخلی فراهم آورد.

گردشگری نیاز ضروری و واقعی مردم

مهرچیان با بیان اینکه گردشگری برای تاسیسات، مجتمع ها و تولیدکنندگان صنایع دستی صنعت است، ابراز داشت: صنعت گردشگری، برای مردم یک نیاز ضروری و واقعی برای حفظ تعادل روانی در زندگی، ایجاد روحیه مجدد برای کار و کسب و دوری از استرس های روزمره و رسیدن به آرامش درونی است.

وی تاکید کرد: بر این اساس لازم است تصمیم گیرندگان نظام به گردشگری، نه به عنوان یک صنعت، بلکه به عنوان نیاز روحی و روانی مردمی، بعد از تحمل فشارهای اقتصادی و قرنطینه خانگی بشناسند، زیرا امروز، نیاز ما به گردشگری از هر زمان بیشتر است.