مرکز ملی فرش

اسفند ۱۱, ۱۳۹۹

رئیس مرکز ملی فرش ایران: هنر صنعت فرش دستباف در جشنواره صنایع دستی ایران

فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران: هنر صنعت فرش دستباف در جشنواره صنایع دستی ایران ( اصفهان ۱۴۰۰) به جایگاه واقعیش خواهد رسید

فرحناز رافع مدیر مرکز ملی فرش ایران در آیین افتتاحیه فرش دست باف اصفهان در گفتگو با خبرنگار جشنواره در خصوص برگزاری نخستین جشنواره قالی و صنایع دستی ایران اظهارداشت : جشنواره بین المللی قالی و صنایع دستی که اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در شهر زیبای اصفهان برگزار خواهد شد میتواند نقطه عطفی برای هنرصنعت فرش دستبافت باشد و چون در سطح بین المللی است وکشورهای زیادی شرکت میکنند عاملی برای درخشش هرچه بیشتر فرش ایرانی خواهد بود.

رافع مدیر مرکز ملی فرش ایران ادامه داد : فرش ایرانی به دلیل وجود شاخص های ویژه ای که دارد از مزیت ها و ارزش ویژه ای برخورداراست، البته فرش دستباف پس از چند سال به عنوان یک کالای ارزشی مطرح می‌شود، اما فرش ماشینی به این شکل نیست. امیدواریم مردم ما فرش دست‌باف را بشناسند و تصور نکنند که دست یافتنی نیست، این فرش‌ها در قیمت‌های متفاوتی وجود دارد و مردم می‌توانند آن را خریداری کنند. همه فرش‌های دست‌باف گران قیمت نیستند و فرش‌های تجاری بافته می‌شود که با تسهیلات برخی بانک‌ها می‌توانند به خرید و حمایت از این کالای ایرانی بپردازند.

مدیرمرکز ملی فرش ایران  با بیان اینکه اصفهان متعلق به همه ایران و جهان است عنوان کرد: هنر صنعت بافت قالی در اصفهان عالی درخشیده و فرش اصفهان با نقش و نگار و کیفیتی که دارد، دارای جایگاه ویژه ای در بین فرش‌های ایرانی است.

رافع با اشاره به اینکه بعضی از نقش ها و طرح های قالی های ایرانی در دست فراموشی هستند،اذعان داشت: برگزاری این جشنواره ها هم می تواند در به ثبت رسیدن آثار ماندگار کمک رسان باشد وهم یادآور اینست که این نقوش از دیرباز در مناطق مختلف وجود داشته است و توان احیای مجدد را دارد.

وی با بیان اینکه این جشنواره اهمیت هنرصنعت فرش ایرانی را در جامعه جهانی ارتقا میدهد ،گفت:علاوه بر آن که معرف خوبی برای این هنر درمیان قشرجوان وآینده سازان این مرز وبوم است،از اینرو برگزاری این جشنواره می تواند محتوای درستی برای چنین هدف بزرگی تولید کند.

مدیرمرکز ملی فرش ایران ادامه داد:از مولفه های ی مهم این جشنواره ،معرفی این هنر صنعت و برطرف کردن مشکلات اقتصادی است وامیدواریم عاملی شود تا دوباره در هر خانه ایرانی یک فرش دست باف حضور داشته باشد.////

همچنان می توانید با مراجعه به لینک های زیر نیز برخی دیگر از فعالیت های این مجموعه را مشاهده کنید.

تصاویر خبر